Τι λέει ο νόμος για το πλάτος των πεζοδρομίων…
Σε 20 λεπτά θα ξέρετε και θα κρίνετε πόσο ο δήμος της περιοχής σας, φροντίζει για την ασφαλή και ανεμπόδιστη κίνηση σας στα πεζοδρόμια…
Η ΚΥΑ 2621/31-12-2009 άλλαξε και αντικαταστάθηκε από την ΚΥΑ 6213/Β/7-12-2022. Δείτε σε μορφή PDF. Διαβάστε επίσης εδώ όλα τα σχετικά άρθρα άνετα και ξεκούραστα.
Ενδεικτικά σας παραθέτουμε το Άρθρο 4 Ζώνες Χρήσεων Πεζοδρομίου της ΚΥΑ 6213/Β/2022.
1.Η ιδανική χωρική κατανομή των διαφορετικών λειτουργιών και στοιχείων σε ένα πεζοδρόμιο μπορεί να κατηγοριοποιηθεί σε «ζώνες» ως ακολούθως (ΣΧ.1-ΖΩΝΕΣ ΧΡΗΣΕΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ Παραρτημα):
-Ζώνη περιορισμού: ζώνη η οποία διαχωρίζει το όριο κίνησης του πεζού με το υπόλοιπο οδικό περιβάλλον
-Ζώνη αστικού εξοπλισμού: ζώνη που χρησιμοποιείται για χωροθέτηση στοιχείων εξωραϊσμού και αστικού εξοπλισμού, φύτευσης, φωτιστικών σωμάτων, φωτεινών σηματοδοτών, παγκάκια, στοιχεία δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (ΟΚΩ) κ.λπ.
-Ζώνη ελεύθερης όδευσης πεζών: ζώνη ελεύθερης όδευσης πεζών χωρίς εμπόδια
-Ζώνη πρόσοψης κτιρίων: ζώνη που γενικά δεν χρησιμοποιείται για την μετακίνηση των πεζών, αλλά εξυπηρετεί την είσοδο/έξοδο από τα παρακείμενα κτίρια, την εξυπηρέτηση των παρακείμενων καταστημάτων
2.Βάση των διατομών των ελληνικών οδών και τα πολεοδομικά σταθερότυπα οι παραπάνω ζώνες κατανέμονται στα διαφορετικά πλάτη πεζοδρομίων ως εξής:
(i)Ζώνη περιορισμού: Το ελάχιστο πλάτος της είναι 0,20μ όσο το κρασπέδο του πεζοδρομίου. Σε αυτήν τοποθετούνται τα τυχόν κάθετα στοιχεία διαχωρισμού (κιγκλιδώματα, ζαρντινιέρες κ.ο.κ.) κατά την ισχύουσα νομοθεσία. Η ζώνη περιορισμού μπορεί να ταυτίζεται και με λωρίδα φύτευσης ή τοποθέτησης ζαρντινιερών η οποία έχει ελάχιστο πλάτος 0,40μ.
(ii)Ζώνη αστικού εξοπλισμού: Το ελάχιστο πλάτος της είναι 0,35μ όταν προορίζεται για την τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης και στύλων οδοφωτισμού. Το πλάτος της πρέπει να είναι επαρκές για την τοποθέτηση και άλλων στοιχείων αστικού εξοπλισμού για την εξυπηρέτηση των πεζών (π.χ. παγκάκια, περίπτερα, στάσεις ΜΜΜ κ.λπ.), την αισθητική αναβάθμιση της οδού (π.χ. στοιχεία εξωραϊσμού), καθώς και την τοποθέτηση τυχόν στοιχείων δικτύων ΟΚΩ (π.χ. ΚΑΦΑΟ). Ανάλογα με το πλάτος της ζώνης αστικού εξοπλισμού μπορούν να τοποθετούνται σημεία πρόσδεσης ποδηλάτων παράλληλα ή κάθετα στο κράσπεδο του πεζοδρομίου (επισημαίνεται ότι καθώς δεν επιτρέπεται η κίνηση των ποδηλάτων στα πεζοδρόμια, οι ποδηλάτες θα πρέπει να κυλούν το ποδήλατο μέχρι το σημείο πρόσδεσης μετακινούμενοι πεζή). Στις περιπτώσεις που το υφιστάμενο πλάτος πεζοδρομίου δεν επαρκεί μπορεί να διαμορφωθεί ζώνη αστικού εξοπλισμού σε προέκταση του πεζοδρομίου σημειακά ή καθ’ όλο το μήκος του εις βάρος της παρόδιας στάθμευσης. Η προέκταση αυτή καταλαμβάνει πλάτος ίσο με το πλάτος της παρόδιας στάθμευσης ή μικρότερο (π.χ. προέκταση στην οποία γίνεται η δενδροφύτευση της οδού).
(iii)Ζώνη ελεύθερης όδευσης πεζών: Για την εξασφάλιση της ζώνης ελεύθερης όδευσης πεζών χωρίς εμπόδια με πλάτος 1,50μ κατ’ ελάχιστο, και ελεύθερο ύψος 2,20μ κατ’ ελάχιστο, κατά την ισχύουσα νομοθεσία, δεν επιτρέπεται:
-Η εγκατάσταση περιπτέρων ή εμπορικών καταστημάτων στεγαζομένων σε κιόσκια επί πεζοδρομίων με ανεπαρκές πλάτος ή η επέκταση αυτών με συνέπεια τη δραστική μείωση του ωφέλιμου πλάτους τους και της ζώνης ελεύθερης όδευσης πεζών
-Η εναπόθεση εμπορευμάτων επί μακρόν επί του πεζοδρομίου κατά την τροφοδοσία καταστημάτων, εκτός των επιτρεπομένων ωρών
-Η αυθαίρετη ανάπτυξη υπαίθριας (στάσιμης ή πλανόδιας) εμπορικής δραστηριότητας επί πεζοδρομίων ή η ανάπτυξη αυτής καθ’ υπέρβαση της παραχωρούμενης επιφανείας
-Η έκθεση εμπορευμάτων από εμπορικά καταστήματα επί πεζοδρομίων σε έκταση πέραν της νομίμως αναλογούσης
-Η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων από ιδιοκτήτες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος πέραν των ορίων του εκάστοτε παραχωρηθέντος χώρου ή η χρήση των πεζοδρομίων από ιδιοκτήτες κέντρων διασκέδασης ή επιχειρήσεων ψυχαγωγικού σκοπού προς εξυπηρέτηση των πελατών τους
-Η απόρριψη χωμάτων ή άχρηστων υλικών επί πεζοδρομίων
-Η τοποθέτηση οποιουδήποτε εμποδίου, αστικού εξοπλισμού ή/και φύτευσης
-Η τοποθέτηση ικριωμάτων ή απόθεση υλικών για την κατασκευή ιδιωτικών οικοδομικών έργων και έργων κοινής ωφελείας ή δέσμευση της επιφάνειας του πεζοδρομίου για την κατασκευή έργων επί οδού ακολουθεί τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας
-Η προεξοχή μαρκιζών, επιγραφών, τεντών ή άλλων στοιχείων εντός του ελεύθερου απαιτητού ύψους (iv)Ζώνη πρόσοψης κτιρίων: Το ελάχιστο πλάτος της είναι 0,50μ όσο προβλέπεται και για τις αρχιτεκτονικές προεξοχές. Πέραν αυτού στο πλάτος της ζώνης πρόσοψης συμπεριλαμβάνονται πρασιές των παρακείμενων κτιρίων που δεν είναι περιφραγμένες και χρησιμοποιούνται για ιδιωτική και δημόσια χρήση.
3.Εφόσον τα πεζοδρόμια εξυπηρετούν και κίνηση ποδηλάτων το ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου προσαυξάνεται σε 3,00μ. Στην περίπτωση αυτή ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται στα σημεία διασταύρωσης ροών πεζών, και ιδιαίτερα πεζών με αναπηρία, και ποδηλατών με χρήση πλακών τύπου Β: ΚΙΝΔΥΝΟΣ του άρθρου 7 της παρούσας.
Παρακάτω θα δώσουμε μερικά παραδείγματα με φωτογραφίες παντελούς αγνόησης του νόμου 2621/2009, από τους Δήμους. κάνοντας έτσι αδύνατη την κινητικότητα ευάλωτων ομάδων και άκρως προβληματική όλων των άλλων πολιτών.
Προσοχή 1, δεν σημαίνει ότι επειδή μπορούμε να περάσουμε από ένα πεζοδρόμιο, κάνοντας ζικ ζακ, σκύβοντας, ακόμα και με το πλάι, ότι τα πεζοδρόμια είναι εντάξει.
Προσοχή 2, τα πεζοδρόμια δεν είναι παρτέρια για την φύτευση δέντρων, ούτε για να κάνουν ποιο ευχάριστη την διαδρομή των οδηγών βλέποντας δέντρα δεξιά και αριστερά, τα πεζοδρόμια φτιάχνονται για να εξυπηρετήσουν την κίνηση των πεζών. Κανείς οδηγός δεν θα ήθελε να συναντά συνέχεια δέντρα μπροστά του, κλαδιά, στάσεις λεωφορείων, κολόνες κάθε είδους και άλλα. Γιατί να συμβαίνει κάτι τέτοιο στα πεζοδρόμια; Ο νόμος έχει δώσει τις λύσεις και τις οδηγίες αλλά δεν τον εφαρμόζουν, γιατί;
Δείτε φωτογραφίες σχετικά με την προσβασιμότητα των “πεζοδρομίων” της πόλης του Ηρακλείου Κρήτης. Η κατάσταση είναι τραγική.
Βόρεια προάστια Αθήνας
Σε Δήμο των βορείων προαστίων του Νομού Αττικής κοντά σε πολύ μεγάλο νοσοκομείο, δεν κατάφερα τις περισσότερες φορές να κινηθώ στα (πεζοδρόμια)-παρτέρια, έτσι το βάδισμα στον αυτοκινητόδρομο ήταν υποχρεωτικό, αφήνοντας τα δέντρα να καταλαμβάνουν ζωτικό χώρο των πολιτών. Βέβαια τα δέντρα προσφέρουν οξυγόνο, για να αντισταθμίζει κάπως τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων, που χρησιμοποιούν αναγκαστικά οι άνθρωποι αφού είναι αδύνατον να περπατήσουν με ασφάλεια. Επίσης είναι καλό να κάνουν σκιά στα σταθμευμένα αυτοκίνητα, αλλά και να βλέπουν δέντρα δεξιά και αριστερά οι οδηγοί.
Δενδροδρόμια σε θεωρητικά καλή περιοχή του Νομού Αττικής
Σε περιοχή κοντά στην πρωτεύουσα της Ελλάδας, οι άνθρωποι εκεί δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη, αυτό που σε προηγμένα κράτη, πόλεις και χωριά του κόσμου, ονομάζεται πεζοδρόμιο και χρησιμοποιείται από τους ανθρώπους όταν μετακινούνται με τα πόδια τους. Αυτό το πεζοδρόμιο διέπεται από Νόμους, για παράδειγμα στην Ελλάδα ορίζεται πως πρέπει να είναι αυτό το πεζοδρόμιο, προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε αυτό όλοι οι Άνθρωποι. Αυτός ο Νόμος στην Ελλάδα είναι ο 2621/2009. Πάμε να σας πως μερικά μόνο από αυτά που ορίζει, δείτε τις φωτογραφίες και βγάλτε συμπέρασμα.
- Ελάχιστο εύρος-πλάτος πεζοδρομίου 1,50 μ εκεί που μπορεί να γίνει, ύψος χωρίς καμία παρεμβολή κλαδιού, κορμού, πινακίδας και άλλων, 2,20 μ, Τοποθέτηση οδηγού όδευσης τυφλών και ελάχιστό κενό δεξιά και αριστερά 50 πόντους, ενώ όταν το πεζοδρόμιο είναι μικρότερο για διάφορους λόγους, αυτό πρέπει να είναι απολύτως άδειο.
Γράψτε μου με σχόλιο που υπάρχει τέτοιο πεζοδρόμιο στην Ελλάδα που να μπορεί ένας ανάπηρος άνθρωπος να το διανύσει, προσθέστε και τις ράμπες που πρέπει να υπάρχουν στις άκριες.