Πολεμικό Μουσείο Αθηνών

 
Μια μικρή γεύση από το Πολεμικό Μουσείο Αθηνών 

Το Πολεμικό Μουσείο αποτελεί φορέα προβολής της πολεμικής ιστορίας των Ελλήνων από την αρχαιότητα έως τις ημέρες μας. Η λειτουργία του ξεκίνησε το 1975, είναι το μεγαλύτερο μουσείο στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη για το αντικείμενό του. Βρίσκεται σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία της Αθήνας και κάθε χρόνο δέχεται δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες. Η κατασκευή του κτηρίου ακολούθησε πρότυπα αρχιτεκτονικής του μοντερνισμού.

Στις αίθουσες του μουσείου εκτίθενται μοναδικά έργα τέχνης, διάφοροι τύποι οπλισμού, στρατιωτικές στολές, πλήθος φωτογραφιών και αρχειακού υλικού, καθώς και διοράματα που απεικονίζουν σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στον εξωτερικό χώρο εκτίθενται πολεμικά αεροσκάφη και πυροβόλα διαφόρων διαμετρημάτων.

Τα κορυφαία εκθέματα του Πολεμικού Μουσείου περιλαμβάνονται στη συλλογή του Πέτρου Σαρόγλου, η οποία βρίσκεται σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα και αποτελείται από πρωτότυπα όπλα και πολεμικά εξαρτήματα, διαφόρων ιστορικών περιόδων και πολιτισμών.

Παράλληλα, το μουσείο αποτελεί έναν δυναμικό χώρο ενεργητικής μάθησης, καθώς χιλιάδες μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης το επισκέπτονται κάθε χρόνο και μέσα από ειδικές ξεναγήσεις ή βιωματικά προγράμματα μαθαίνουν σημαντικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας.

Παραρτήματα του Πολεμικού Μουσείου υπάρχουν σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας.

Το Πολεμικό Μουσείο εγκαινιάστηκε και λειτουργεί από τον Ιούλιο του 1975
στην Αθήνα. Μέχρι σήμερα έχει ιδρύσει και παρακολουθεί παραρτήματα σε
Θεσσαλονίκη, Ναύπλιο, Τρίπολη και Χανιά. 

ΑΘΗΝΑ Βασ. Σοφίας & Ριζάρη 2, 10675, 2107252974, -5, -6

Νοέμ-Μάρτ: 9πμ – 5μμ & Απρ.-Οκτώ: 9πμ – 7μμ, καθημερινά

Φιλοξενεί περισσότερα από 25.000 εκθέματα όπως όπλα, στολές, εξαρτύσεις, πυρομαχικά, παράσημα, σημαίες & έργα τέχνης. Διατηρεί Κινηματογραφικό, Φωτογραφικό και Ιστορικό Αρχείο καθώς και Βιβλιοθήκη.

Αυτή η παρουσίαση του μουσείου, περιέχει φωτογραφίες ορισμένων εκθεμάτων και συνοδευτικά κείμενα.

 

 
NORTH AMERICAN F-86D SABRE DOG

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:                          ΜΟΝΟΘΕΣΙΟ ΜΟΝΟΚΙΝΗΤΗΡΙΟ ΑΕΡΙΩΘΟΥΜΕΝΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ

ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗΣ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙΡΟΥ

ΠΡΩΤΗ ΠΤΗΣΗ:                     27 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1949 NA-165 50-577

ΡΟΛΟΣ / ROLE:                    ΑΝΑΧΑΙΤΗΣΗ / INTERCEPTION

ΟΡΟΦΗ / CEILING: 15.118 ΜΕΤΡΑ / 49,600 FEET

ΕΜΒΕΛΕΙΑ (ΜΕΓΙΣΤΗ): 435 XIΛ ΜΑΧΗΣ ME 885 ΧΙΛ/ΩΡΑ

1.238 XIA ΜΕΤΑΦΟΡΑ ME 2 X120 ΓΑΛΟΝΙΑ ΑΠΟΡΙΠΤΟΜΕΝΕΣ ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ

RANGE (MAXIMUM): 270 MILES TACTICAL AT 550 MPH,

769 MILES WITH 2 X120 US GAL DROP TANKS

ΒΑΡΟΣ:                                    6.123 ΚΙΛΑ ΚΕΝΟ, 9.050 ΚΙΛΑ ΜΕΓΙΣΤΟ 13,498 LBS, EMPTY, 19,952 LBS MAXIMUM

ΠΑΡΕΛΗΦΘΗΣΑΝ ΣΥΝΟΛΙΚΑ 39 ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ (F-86D) KAI ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΙΣ 337 και 343 ΜΑΠΚ ΑΠΟ ΤΟ I960 ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ 337 ΜΟΙΡΑΣ ΤΟ 1967. ΕΠΑΝΗΛΘΑΝ ΣΕ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΜΕ ΤΟ 821 ΣΠΚ ΛΟΓΟ ΤΟΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΟΥΝ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟ 1969.

NORTH AMERICAN F-86D SABRE DOG

 

 
Εξωτερικά του μουσείου 

Ο εξωτερικός χώρος του Πολεμικού Μουσείου είναι τόσο αξιόλογος όσο και το εσωτερικό του, μπορείτε να περιηγηθείτε χωρίς την υποχρέωση εισιτηρίου ανάμεσα σε αεροπλάνα και κανόνια διάφορων εποχών και ειδών.     

Εντός του Μουσείου υπάρχουν πολλές στολές. 
 
Η Μάχη της Κρήτης 

Μετά την κατάληψη της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας, επόμενος στόχος του Χίτλερ ήταν η κατάληψη της Κρήτης.

Υπερασπιστές της οι Ελληνικές Δυνάμεις, μεταξύ των οποίων 300 πρωτοετείς Ευέλπιδες, Βρετανικές, Νεοζηλανδικές, Αυστραλιανές Δυνάμεις και βεβαίως ό Κρητικός Λαός.

Η επιχείρηση για την κατάληψη της Κρήτης πήρε τη συνθηματική ονομασία “ΕΡΜΗΣ” και αφορούσε στην επίθεση κυρίως από αέρος και στην κατάληψη των αεροδρομίων του Μάλεμε, Ρέθυμνου και Ηρακλείου.

Την άμυνα του νησιού ανέλαβε ο συμμαχικός στρατός υπό την ηγεσία του . Νεοζηλανδού υποστράτηγου Φράυμπεργκ (Frcybcrg). Η δύναμη που αντιπαρέτασσαν οι Γερμανοί αποτελούνταν από επίλεκτες Μονάδες Αλεξιπτωτιστών και μια ορεινή Μεραρχία Πεζικού, οι οποίες υποστηρίζονταν από μεγάλο αριθμό αεροπλάνων και πολεμικών πλοίων. Τους κυριότερους αμυντικούς τομείς αποτελούσαν το Μάλεμε, η Σούδα Χανιών, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, στους οποίους επιτέθηκαν οι γερμανικές ομάδες “Κομήτης”,”Άρης’’ και “Ωριων”.

Στις 20 Μαΐου άρχισε η γερμανική επίθεση με σφοδρό βομβαρδισμό και ρίψεις αλεξιπτωτιστών στις περιοχές Μάλεμε, Χανιών, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Το πρώτο κύμα των Γερμανών εισβολέων αντιμετωπίστηκε με επιτυχία με σημαντικότατες απώλειες. Στις 22 Μαΐου σφοδρός βομβαρδισμός της γερμανικής αεροπορίας προκάλεσε σοβαρές φθορές στο Βρετανικό ναυτικό. Το αεροδρόμιο Μάλεμε καταλήφθηκε από Γερμανούς Αλεξιπτωτιστές στις 22 Μαΐου.

Από 24 Μαΐου η πρωτοβουλία κινήσεων περιήλθε στους Γερμανούς. Η τύχη της νήσου είχε κριθεί …Παρ’όλα αυτά ο αγώνας, στον οποίο συμμετείχαν ενεργά οι κάτοικοι της νήσου συνεχίστηκε σκληρός μέχρι 29 Μαΐου, οπότε άρχισε η εκκένωση της Κρήτης από τις Δυνάμεις της Βρετανικής Κοινοπολιτείας. Μέχρι την 1η Ιουνίου 12.000 άντρες μπόρεσαν να διαπεραιωθούν στη Μέση Ανατολή.

Έτσι, μετά από αγώνα δέκα ημερών έληξε η Μάχη της Κρήτης, με επικράτηση των Γερμανών παρά τη γενναιότητα με την οποία πολέμησαν οι Ελληνοβρετανικές Δυνάμεις και την πείσμωνα αντίσταση του Κρητικού λαού του οποίου το θάρρος, η τόλμη και το πνεύμα αυτοθυσίας υπήρξαν ανυπέρβλητα και προκάλεσαν το θαυμασμό τόσο των Ελλήνων όσο και όλων των Συμμάχων.

 
Εδουάρδος Φον Ραύνεκ 1795-1854

Υποστράτηγος-Γερμανός Φιλέλληνας

Δωρεά Μαρίας Καρατζά.

 

Εδουάρδος-Φον-Ραύνεκ

Ιωάννης Καποδίστριας 1776 -1831

Κορυφαίος Έλληνας και Ευρωπαίος πολιτικός και διπλωμάτης. Πρώτος κυβερνήτης του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους. Δολοφονήθηκε στο Ναύπλιο στις 27 Σεπτέμβρη 1831.

Ιωάννης-Καποδίστριας

 
Βασίλειος Πετμεζάς 1785-1872. Φιλικός, αγωνιστής του 1821 και αντιστράτηγος.

Βασίλειος Πετμεζάς

 
Γεώργιος Καραϊσκάκης 1780-1827 Αρχιστράτηγος Στερεάς Ελλάδος.

Γεώργιος Καραϊσκάκης

 
Η Χάρτα του Ρήγα

Η Χάρτα της Ελλάδος είναι το μεγάλο και κύριο έργο του Ρήγα Βελεστινλη. Τυπώθηκε <Χάριν των Ελλήνων και Φιλελλήνων> τμηματικά από τα τέλη του 1796 μέχρι τον Απρίλιο του 1797 και είναι ο χάρτης της Ελληνικής Ανατολής από τα Καρπάθια και τον Δούναβη μέχρι την Κρήτη και από την Αδριατική και το Ιόνιο ως τον Εύξεινο πόντο και τη Βιθυνία της Μ. Ασίας.

Στα περιθώρια του χάρτη, στις θάλασσες, σε κάθε γωνιά έχουν χαραχθεί ιστορικές παραστάσεις, σχεδιαγράμματα, αρχαία νομίσματα,  χρονολογίες μαχών και κάθε τι που θα μπορούσε να ανακαλέσει στη μνήμη των ραγιάδων την προγονική τους ιστορία και δόξα. Άθλος εκδοτικός για την εποχή του είχε σαν στόχο να παρουσιάσει την έκτασεη και την ακτινοβολία του αρχαίου και νέου Ελληνικού πολιτισμού, να θυμίσει ιστορικά γεγονότα, πολέμους και νίκες <κατά των Βαρβάρων> και γενικά να δείξει στους Έλληνες τι είχανε, τι χάσανε και τι τους πρέπει. 

Η Χάρτα του Ρήγα Βελεστινλή       

Σε αυτή την ενότητα του πολεμικού μουσείου Αθηνών, παραθέτουμε διάφορες πολεμικές στιγμές από την μυθολογία-ιστορία  των αρχαίων Ελλήνων, πρόκειται για γύψινα αντίγραφα ζωφόρων από διάφορους αρχαίους ναούς, πολλά από τα πρωτότυπα έργα τέχνης βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο. Προσέξτε τις απίστευτες λεπτομέρειες στα σώματα και τα ενδύματα.  

Παραθέτουμε ένα ενδεικτικό κείμενο το οποίο δεν αφορά όλες τις μετόπες.   

Αμαζονομαχία

Εδώ εκτίθεται η πληρέστερη σωζόμενη ζωφόρος του Μαυσωλείου. Οι διάφορες τεχνοτροπίες ανάμεσα στις πλάκες δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι πρόκειται για το έργο πολλών καλλιτεχνών. Οι αμαζόνες παριστάνονται ντυμένες, πεζές η έφιππες, να πολεμούν εναντίον των Ελλήνων που συνήθως πολεμούν γυμνοί και πεζοί. Η ένταση της μάχης αποδίδεται με τη διαγώνια στάση των μορφών, την έντονη κίνηση και τους ανεμίζοντες χιτώνες και χλαμύδες.

Γύψινα αντίγραφα από τα μαρμάρινα πρωτότυπα που εκτίθενται στο Βρετανικό μουσείο.

 

Η πεντηκάσορος ήταν ευέλικτο αρχαιοελληνικό σκάφος με μεγάλη ακτίνας δράσης. Εκινείτο με πενήντα (50) κωπηλάτες. 25 σε κάθε πλευρά και, με ένα μεσαίο κατάρτι με τετράγωνο ιστίο. Υπολογίζεται ότι το μήκος της κυμαινόταν από 28-38 μέτρα Μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα ως 9 κόμβους. Χρησιμοποιήθηκε από την αρχαϊκή περίοδο μέχρι και την Ελληνιστική περίοδο (9ος – 3ος αι π.Χ.). ως εμπορικό και ως πολεμικό πλοίο.

ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ

Ο στόλος των Φοινίκων 300

Ο στόλος των Αιγυπτίων 200

Ο στόλος των Ιωνικών πόλεων 367

Ο στόλος της Καρίας 70

Ο στόλος της Παμψυλίας

Ο στόλος της Λυκίας 50

Ο στόλος της Κιλικίας 100

Ο στόλος της Κύπρου 150

Ο στόλος των Ελληνικών νησιών και παράκτιων πόλεων, που ήταν υπό Περσική κατοχή

*Ο ακριβής αριθμός των Περσικών πλοίων που έλαβαν μέρος στην ναυμαχία της Σαλαμίνας δεν είναι καταγεγραμμένος.

Υπήρξαν πολλές απώλειες στον Περσικό στόλο κατά την διάρκεια της εκστρατείας του Ξέρξη, από το ξεκίνημα της έως την στιγμή διεξαγωγής της ναυμαχίας στην Σαλαμίνα, σε κάθε περίπτωση όμως ήταν πολύ περισσότερα από τα Ελληνικά.

Στην Δεξιά πτέρυγα των Ελλήνων παρατάχθηκαν οι ναυτικές μοίρες της Σπάρτης (16), της Αίγινας (30) και των Μεγάρων (20).

Απέναντι τους είχαν τις ναυτικές μοίρες των πόλεων της Ιωνίας και της Καρίας.

♦Στο Κέντρο της Ελληνικής παράταξης τοποθετήθηκαν τα πλοία των μικρότερων πόλεων, Χαλκίδα (20), Σικυών (15), Επίδαυρος (10), Αμβρακία (7), Ερέτρια (7), Τροιζήνα (5), Νάξος (4), Ερμιόνη (3), Λευκάδα (3), Κέα (2), Στύρα (2), Κύθνος (1), Κρότων (1).

Απέναντι τους είχαν τις ναυτικές μοίρες της Παμφυλίας, της Λυκίας, της Κιλικίας και της Κύπρου.

Στην Αριστερή πτέρυγα των Ελλήνων παρατάχτηκαν οι 200 ή 180 Αθηναϊκές Τριήρεις, η ισχυρότερη και εμπειρότερη ναυτική μοίρα της Ελληνικής παράταξης.

Έχοντας απέναντι τους την εξίσου ισχυρότερη και εμπειρότερη, από την πλευρά των Περσών, ναυτική μοίρα, αυτή των Φοινίκων.

Οι Πεντηκόντοροι της Μήλου, της Σίφνου, της Σερίφου και της Κύθνου είχαν προφανώς βοηθητικό ρόλο.

Η ναυτική μοίρα της Κορίνθου, με 40 Τριήρεις, είχε αναλάβει την φύλαξη των στενών από την πλευρά του κόλπου των Μεγάρων, ώστε να αποτρέψει επίθεση της Αιγυπτιακής ναυτικής μοίρας, που είχε σταλεί προκειμένου να εμποδίσει την φυγή του Ελληνικού στόλου, αποκλείοντας το στενό των Μεγάρων. Η εκδοχή των Αθηναίων για την απουσία των δυνάμεων της Κορίνθου από την σύγκρουση ήταν διαφορετική.

Επίσης 12 Τριήρεις της Αίγινας είχαν παραμείνει στο νησί προκειμένου να το προστατεύσουν από επίθεση των Περσών, ενώ κατά μία, όχι απόλυτα επιβεβαιωμένη άποψη, 60 Τριήρεις της Κέρκυρας είχαν αναπτυχθεί στα δυτικά παράλια της Πελοποννήσου.

 

Κοινοποιήστε την δημοσίευση ευχαριστούμε

Ιστοσελίδα Ποικίλης Ύλης

Σας παρακινούμε να κάνετε κλικ πάνω στις διαφημίσεις μας, καθώς και να κοινοποιείτε τα δημοσιεύματα που θεωρείται αξιόλογα! ευχαριστούμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *