14 Νοεμβρίου 2024

www.ipy.gr

Ιστοσελίδα Ποικίλης Ύλης

Εκκλησίες

Η Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης

Ιστορικά στοιχεία, θρύλοι, εντυπώσεις και φωτογραφίες από την Αγιά Σοφιά

Ο Ναός της Αγίας Σοφίας (Αγιά Σοφιά) στην Κωνσταντινούπολη, είναι από τα πιο εμβληματικά αρχιτεκτονικά έργα στην ιστορία. Κτίστηκε από τον Αυτοκράτορα Ιουστινιανού Α’ της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, (Βυζαντινή Αυτοκρατορία). Η κατασκευή του ξεκίνησε το 532 μ.Χ. και ολοκληρώθηκε μόλις πέντε χρόνια αργότερα, το 537 μ.Χ. – ένα εντυπωσιακά σύντομο χρονικό διάστημα για ένα τόσο μεγαλειώδες έργο.

 
Κατασκευή:

Ο ναός σχεδιάστηκε από δύο διάσημους αρχιτέκτονες της εποχής, τον Ανθέμιο από τις Τράλλεις και τον Ισίδωρο από τη Μίλητο.

Το έργο ανατέθηκε μετά την καταστροφή της προηγούμενης εκκλησίας κατά τη Στάση του Νίκα (532 μ.Χ.), μιας από τις σημαντικότερες εξεγέρσεις που συγκλόνισαν τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

Παρά το τεράστιο μέγεθος και την περίπλοκη αρχιτεκτονική, ο ναός ολοκληρώθηκε σχετικά γρήγορα για τα δεδομένα της εποχής, χάρη στη συντονισμένη προσπάθεια των αρχιτεκτόνων και των χιλιάδων εργατών που δούλευαν καθημερινά.

 
Στόχος και σημασία:

Ο Ιουστινιανός ήθελε να κατασκευάσει έναν ναό που θα ξεπερνούσε σε μεγαλοπρέπεια όλους τους υπόλοιπους στον κόσμο, και η Αγία Σοφία έγινε σύμβολο της δύναμης και της θείας προστασίας του Βυζαντίου. Επί αιώνες, η Αγία Σοφία υπήρξε η μεγαλύτερη εκκλησία της χριστιανοσύνης και εντυπωσίαζε με το μέγεθος του θόλου της, την πρωτότυπη μηχανική και τη χρήση του φωτός.

Αν και η Αγία Σοφία αρχικά χτίστηκε ως χριστιανικός ναός, με την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453, μετατράπηκε σε τζαμί και παρέμεινε έτσι έως το 1935, όταν με απόφαση του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ έγινε μουσείο. Ωστόσο, το 2020, το τουρκικό κράτος μετέτρεψε ξανά την Αγία Σοφία σε ενεργό τζαμί.

Η Αγία Σοφία είναι καταχωρημένη ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Οι δύο αρχιτέκτονες της Αγίας Σοφίας, Ανθέμιος από τις Τράλλεις και Ισίδωρος από τη Μίλητο, ήταν Έλληνες από τη Μικρά Ασία. Την εποχή εκείνη, οι πόλεις Τράλλεις και Μίλητος ήταν σημαντικά ελληνικά κέντρα στη Μικρά Ασία, που ανήκαν στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

 
Πιο συγκεκριμένα:

Ο Ανθέμιος από τις Τράλλεις (Τράλλεις: η σημερινή πόλη Αϊδίνιο της Τουρκίας) ήταν μηχανικός και μαθηματικός. Ήταν διάσημος για τις γνώσεις του στη γεωμετρία και στη μηχανική, κάτι που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη σχεδίαση του θόλου της Αγίας Σοφίας.

  • Ο Ισίδωρος από τη Μίλητο (Μίλητος: κοντά στην περιοχή της σημερινής πόλης Μιλέτ της Τουρκίας) ήταν επίσης μαθηματικός και μηχανικός. Είχε εκτενή γνώση της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής και συνεισέφερε σημαντικά στην καινοτομία της κατασκευής.

Οι δύο αρχιτέκτονες αξιοποίησαν την ελληνική μαθηματική και γεωμετρική γνώση, συνδυάζοντάς την με τη βυζαντινή παράδοση, για να δημιουργήσουν έναν από τους πιο εντυπωσιακούς ναούς της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής.

Ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός Α’ ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, αλλά καταγόταν από την περιοχή της Ιλλυρίας, συγκεκριμένα από το χωριό Ταυρέσιον, που βρισκόταν στην περιοχή της σημερινής Βόρειας Μακεδονίας. Παρόλο που θεωρείται Βυζαντινός, ο ίδιος και η οικογένειά του ήταν πιθανότατα λατινόφωνοι, καθώς η Ιλλυρία ήταν περιοχή με έντονη ρωμαϊκή επιρροή.

Η εθνικότητα του Ιουστινιανού μπορεί να περιγραφεί ως ένα μείγμα ρωμαϊκής και ιλλυρικής καταγωγής. Παρόλο που οι λατινικές του ρίζες ήταν ισχυρές, κατά τη διάρκεια της βασιλείας του υιοθέτησε και προώθησε την ελληνική γλώσσα και πολιτισμό, καθώς η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, αν και είχε ρωμαϊκή κληρονομιά, ήταν μια πολυπολιτισμική αυτοκρατορία όπου η ελληνική γλώσσα και κουλτούρα κυριαρχούσαν σταδιακά.

Ο τρούλος της Αγίας Σοφίας είναι ένα από τα πιο καινοτόμα και εντυπωσιακά αρχιτεκτονικά επιτεύγματα της εποχής του, καθώς χρησιμοποιεί ιδιαίτερα εξελιγμένες για την εποχή τεχνικές.

 
Τεχνικές και διαδικασία κατασκευής του τρούλου:
  1. Σχήμα και καινοτομία: Ο τρούλος της Αγίας Σοφίας έχει διάμετρο περίπου 31 μέτρα και ύψος περίπου 55 μέτρα από το έδαφος. Το σχήμα του είναι ένας ημισφαιρικός τρούλος, ο οποίος στηρίζεται σε τέσσερα μεγάλα ημικυκλικά τόξα (σφενδόνες). Το εντυπωσιακό με τον τρούλο είναι ότι φαίνεται να αιωρείται σχεδόν “μαγικά” στον αέρα, χάρη στη διάταξη των παραθύρων στη βάση του, που επιτρέπουν το φως να μπαίνει και να δημιουργεί την αίσθηση μιας αιθέριας κατασκευής.
  2. Χρήση των σφενδόνων (pendentives): Ο τρούλος στηρίζεται σε τέσσερα μεγάλα τόξα, τα οποία συνδέουν τις τέσσερις γωνίες του τετράγωνου χώρου κάτω από τον τρούλο με το κυκλικό σχήμα του τρούλου. Αυτά τα τόξα ονομάζονται σφενδόνες (ή pendentives) και ήταν μια πρωτοποριακή τεχνική στην αρχιτεκτονική της εποχής. Οι σφενδόνες βοηθούν στη μετάβαση από το τετράγωνο σχήμα της βάσης σε έναν κυκλικό τρούλο, κατανέμοντας ομοιόμορφα το βάρος του τρούλου προς τα θεμέλια.
  3. Υλικά κατασκευής: Ο τρούλος κατασκευάστηκε από ελαφρά υλικά, όπως πλίνθους (τούβλα) και κονίαμα, για να μειωθεί το βάρος του, καθώς ένας τόσο μεγάλος τρούλος θα ήταν δύσκολο να στηριχθεί χωρίς να καταρρεύσει. Η χρήση ελαφρών πλίνθων ήταν μια στρατηγική επιλογή για να αποφευχθούν ρωγμές και καταρρεύσεις.
  4. Προκλήσεις και επιδιορθώσεις: Παρά την καινοτόμα σχεδίαση, ο αρχικός τρούλος αντιμετώπισε προβλήματα λόγω σεισμών και άλλων καταπονήσεων. Ο πρώτος τρούλος, ο οποίος κατασκευάστηκε το 537, κατέρρευσε μετά από σεισμό το 558 μ.Χ. και ξαναχτίστηκε από τον Ισίδωρο τον Νεότερο, ανιψιό του Ισίδωρου από τη Μίλητο. Στην ανακατασκευή, ο νέος τρούλος κατασκευάστηκε πιο ψηλός, και έγιναν ενισχύσεις στις σφενδόνες για να αυξηθεί η σταθερότητά του.
  5. Στατικότητα και καινοτομία: Ο τρούλος κατασκευάστηκε έτσι ώστε να αντέχει τις πιέσεις των σεισμών και των καιρικών συνθηκών, με τη χρήση ενός συστήματος αντηρίδων (εξωτερικών υποστυλωμάτων) που βοηθούν στη διανομή του βάρους. Αυτές οι αντηρίδες δεν ήταν ορατές από το εσωτερικό του ναού, επιτρέποντας στον θόλο να φαίνεται ελαφρύς και αιωρούμενος, παρά το μέγεθος και το βάρος του.
 
Ο τρούλος

Ο τρούλος της Αγίας Σοφίας είναι ένας από τους πιο περίπλοκους και καινοτόμους αρχιτεκτονικούς σχεδιασμούς της εποχής του, βασιζόμενος σε νέες τεχνικές όπως οι σφενδόνες και τα ελαφρά υλικά. Αυτές οι καινοτομίες έκαναν τον τρούλο να μοιάζει σαν να αιωρείται, δίνοντας μια αίσθηση θεϊκής παρουσίας μέσα στον ναό, κάτι που ενίσχυσε το θρησκευτικό και αρχιτεκτονικό μεγαλείο του.

Τα ελαφρά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του δεύτερου τρούλου της Αγίας Σοφίας, ο οποίος ανεγέρθηκε μετά την κατάρρευση του πρώτου λόγω σεισμού το 558 μ.Χ., προήλθαν από τα νησιά της Ρόδου.

Συγκεκριμένα, οι πλίνθοι (τούβλα) που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του δεύτερου τρούλου ήταν φτιαγμένοι από ένα ειδικό είδος ελαφρού πηλού που εξορυσσόταν από τη Ρόδο, ένα νησί γνωστό για τα εξαιρετικά ποιοτικά του δομικά υλικά. Ο πηλός αυτός ήταν ελαφρύτερος σε σχέση με άλλα υλικά, κάτι που ήταν κρίσιμο για τη στατική σταθερότητα του νέου τρούλου, ο οποίος είχε διατηρήσει το εντυπωσιακό μέγεθος, αλλά χρειάζονταν να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των σεισμικών δονήσεων.

 
Συνοψίζοντας:

Η Αγία Σοφία είναι χτισμένη σε ένα πρωτότυπο συνδυασμένο αρχιτεκτονικό πρότυπο, που ενσωματώνει τη βασιλική διάταξη με κεντρικό τρούλο, εισάγοντας τεράστιες καινοτομίες στη δομή και στην αισθητική του χώρου. Αυτό το πρότυπο επηρέασε την αρχιτεκτονική των επόμενων αιώνων και έγινε το υπόδειγμα για πολλούς βυζαντινούς και ισλαμικούς ναούς.

Μωσαϊκά: Η Αγία Σοφία είναι επίσης γνωστή για τα περίτεχνα μωσαϊκά της, που παρουσιάζουν βιβλικές σκηνές, αγγέλους και αγίους. Αν και ορισμένα καλύφθηκαν κατά την περίοδο που ήταν τζαμί, πολλά έχουν αποκαλυφθεί και αναδεικνύουν την καλλιτεχνική επιδεξιότητα της εποχής.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και περίεργα στοιχεία για την Αγιά Σοφιά είναι ο “Κλαίων Κίωνας” ή “Κολώνα των Ευχών”. Βρίσκεται στο εσωτερικό του ναού και είναι γνωστή για μια παράξενη ιδιότητα: λέγεται ότι αν βάλεις το δάχτυλό σου σε μια μικρή τρύπα στο κίονα και το περιστρέψεις κατά 360 μοίρες, οι ευχές σου μπορεί να πραγματοποιηθούν!

Αυτός ο κίονας είναι πάντα υγρός, ακόμα και σε ξηρές περιόδους, και οι θρύλοι λένε ότι έχει θαυματουργές δυνάμεις. Κάποιοι πιστεύουν ότι η υγρασία που αναβλύζει από τον κίονα είναι θεραπευτική, και κατά καιρούς έχει συνδεθεί με διάφορους θρησκευτικούς μύθους, ακόμα και με τον Άγιο Γρηγόριο τον Θαυματουργό.

Αυτό το φαινόμενο έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία των ανθρώπων για αιώνες και παραμένει ένα από τα πιο μυστηριώδη χαρακτηριστικά του μνημείου!

Ναι, η Αγιά Σοφιά είναι γεμάτη από θρύλους και μύθους! Ένας άλλος πολύ γνωστός θρύλος είναι αυτός του “Μαρμαρωμένου Βασιλιά”.

Σύμφωνα με αυτόν τον θρύλο, κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453, όταν οι Οθωμανοί μπήκαν στην πόλη, ο τελευταίος Βυζαντινός αυτοκράτορας, Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος, πολεμούσε ηρωικά για να υπερασπιστεί την Αγιά Σοφιά και την πόλη. Λέγεται ότι τη στιγμή που οι Οθωμανοί έσπασαν την άμυνα, ένας άγγελος εμφανίστηκε και πήρε τον Κωνσταντίνο και τον έκρυψε μέσα στα μάρμαρα της Αγιάς Σοφιάς, για να μην τον πιάσουν οι εχθροί.

Ο θρύλος λέει ότι ο αυτοκράτορας δεν πέθανε, αλλά μαρμαρώθηκε και παραμένει κρυμμένος μέσα στην Αγιά Σοφιά. Κάποια μέρα, όταν έρθει η στιγμή να ξαναγεννηθεί η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, ο μαρμαρωμένος βασιλιάς θα ζωντανέψει και θα επανακτήσει την Κωνσταντινούπολη.

Αυτός ο θρύλος έχει μείνει ζωντανός για αιώνες και παραμένει ισχυρό σύμβολο της χαμένης δόξας του Βυζαντίου για τους Έλληνες.

 
Εντυπώσεις

Επισκέφτηκα την Αγία Σοφία στις 20-7-2024, Ως Έλληνας Χριστιανός και γνώστης της ιστορίας, ήταν σαν να βρέθηκα στο καταπατημένο χωράφι των παππούδων μου από το γείτονα. Βλέποντας τους 4ις τεράστιους μιναρέδες που έχουν ζώσει την Αγία Σοφία, μόνο θλίψη μπορείς να αισθάνεσαι. Αμέσως ένα γιατί Θεέ μου άρχετε στο νου, μα σύντομα αντιλαμβάνεσαι το ατόπημα σου και λες, αφού το επιτρέπεις Εσύ Θεέ μου, τότε γενηθήτω το θέλημα σου.

Με αυτές τις σκέψεις, προσπαθώντας να συμβιβαστώ με την πραγματικότητα, πλήρωσα 25 ευρώ εισιτήριο μόνο για μία βόλτα στον γυναικωνίτη της Αγίας Σοφίας. Κάτι απόκοσμο αισθάνεσαι όταν μέσα από σήραγγα ανεβαίνεις. Ένιωσα την ανάγκη να ακουμπήσω τους τοίχους καθώς ανεβαίναμε. Όταν φθάσαμε στον γυναικωνίτη έκανα το ίδιο κρυφά, με τις τεράστιες κολώνες που στέκουν εκεί εδώ και 1500 χρόνια. Ήθελα να τις αφουγκραστώ να ακούσω τι έχουν να μου πουν, τι θέλουν να μου ψάλουν από τις μεγαλοπρεπείς λειτουργίες που είχαν ακούσει για πάνω από 900σια χρόνια.

Απογυμνωμένη η Αγία Σοφία, πρώτα από τους παπικούς το 1204 και ύστερα από τους Οθωμανούς. Θυμίζει αρχαίο ναό που ξέμεινε στο διάβα του χρόνου ενώ όλα γύρο του έχουν αλλάξει. Μα όχι, σκέφτεσαι λίγο μετά, Ο Θεός στον οποίο αφιερώθηκε αυτός ο ναός υπάρχει γιατί είναι Αληθινός. Εκατομμύρια άνθρωποι τον πιστεύουν και λαμβάνουν καθημερινά την χάρη του. Προσωρινά έχει δώσει τον ναό του σε μία άλλη θρησκεία για τον λόγω που ξέρει μόνο Εκείνος, εμείς απλά πρέπει να αποδεχόμαστε το θέλημα του.

Οι διαστάσεις τις Αγίας Σοφίας ξεπερνούν κάθε άλλης εκκλησίας στον Ελλαδικό χώρο. Η Βυζαντινή μεγαλοπρέπεια σε όλο της το μεγαλείο, ιδίως αν αναλογιστούμε πως κατασκευαστικέ το 537 μ.Χ.

Θα λέγαμε πως οι Έλληνες με την νέα του θρησκεία, συνέχισαν να αφιερώνουν στον Θεό τους ό,τι καλύτερο μπορούσαν να φτιάξουν. Όπως ο Παρθενώνας με αρχιτέκτονες τους Ικτίνο και Καλλικράτη, έτσι και την Αγία Σοφία με τους Ανθέμιο και Ισίδωρο.

Το κείμενο γράφτηκε σε συνεργασία με την Τ.Ν. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *